1 דקות קריאה
פרשת בראשית

ארץ ישראל שלנו!

פרשת בראשית  

לפרשן המקרא רש"י היה קשה מדוע התורה נפתחת בסיפור הבריאה ולא מתחילה במצוות, כי הרי מטרת התורה היא לספר לנו כיצד להתנהג? כתשובה לשאלתו מביא רש"י את דברי רבי יצחק: "משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים' - שאם יאמרו אומות העולם לישראל: ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים (=ארץ ישראל), הם אומרים להם: כל הארץ של הקדוש ברוך הוא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו - נתנה להם (=לגויים), וברצונו - נטלה מהם ונתנה לנו (=לישראל)".אומות העולם יכולות לטעון: מדוע בני ישראל תובעים בעלות על ארץ ישראל? כיצד יהודים שנמצאים באירופה, אמריקה או מרוקו חושבים שארץ ישראל שלהם? דרך העולם שכל אומה שכובשת שטח היא הופכת להיות שלה, ואילו היהודים גם אחרי שכבשו מהם את ארץ ישראל - הם עדיין טוענים לבעלות על ארץ ישראל.כמענה על טענה זו נפתחת התורה ב"בראשית". בכך מבהירה התורה כי העולם כולו שייך לקדוש ברוך הוא ולכן יש לו הזכות לשנות את מהותה של ארץ ישראל, ולשנות אותה מכל הארצות, בכך שהיא הופכת להיות נחלתו הבלעדית של העם היהודי, ואף אחד לא יכול לקחת אותה מהם.כשנתחיל השבת בבית הכנסת לקרוא את התורה מתחילתה, נזכור שהיא מתחילה ב'בראשית' כדי לספר לכל העולם על בעלותנו הנצחית על ארץ ישראל.(ע"פ לקוטי שיחות ה, עמ' 1)


להכניס קודש בחול

פרשת בראשית

רגע לפני שהמולת היומיום שוטפת אותנו ומרחיקה את זיכרון קדושת החגים, אנו מקבלים כצידה לדרך את פרשת 'בראשית'.השבת הזו אנו פותחים מחדש את ספר ההדרכה שלנו - התורה הקדושה. אך כאשר אנו מתחילים בפרשת בראשית, לא מוצאים בה מצוות והנחיות ישירות, אלא את סיפור הבריאה. מדוע? האם לא היה נכון יותר לפתוח ישר בהדרכות המעשיות?חיי היום-יום שלנו נראים מחולקים לשניים: מצד אחד, יש לנו את חיי התורה והמצוות שמוקדשים לה', ומצד שני, את חיי השגרה, העבודה והפנאי. הדרישה היהודית היא שגם הפעולות האישיות והיומיומיות שלנו יהיו חלק מהקדושה - שנאכל, נעבוד, ואפילו ננוח לשם שמים.לכאורה, נשמע כמו ערבוב בין תחומים. הרי התורה והמצוות הם קודש, ואילו שאר חיי היומיום הינם חולין.כאן נכנסת פרשת בראשית ומלמדת אותנו את היסוד הראשון שעלינו להפנים: הקדוש ברוך הוא ברא את העולם כולו, והכל שייך לו - גם חיי השגרה שלנו. ההפרדה בין קודש לחול נעשתה על ידו, והוא מבקש מאיתנו שנכניס קדושה גם לחיי החולין והפנאי שלנו, ונהפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהחיים הרוחניים שלנו.(ע"פ לקוטי שיחות כ, עמ' 1)

דברי תורה לעילוי נשמת

יעיש אוחנה ז"ל בן אסתר ושלמה ע"ה

יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.