שמחה שווה לכולם>>
שמחת תורה, אין כמו שמחת הילדים בשמחת תורה: הם תופסים מקום חשוב בריקודים, מקדישים להם הקפה מיוחדת, בכל בית כנסת וקהילה מכינים עבורם ממתקים, דגלים ועזרים לריקוד. ביום הם מקבלים גם עלייה לתורה, ממש כמו המבוגרים. הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים, היא בגלל שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך לימוד התורה, היה מקום לומר שיש הבדל בין גדולים וקטנים, בין אלו שמבינים את דברי התורה לאלו שפחות. אך בשמחת תורה אנו חוגגים דווקא באמצעות ריקוד עם התורה, ריקוד עם ספרי התורה כפי שהם מכוסים במעיל ומעוטרים בכתרי התורה, שאז אין אפשרות כלל ללמוד בהם. בשמחה כזאת מודגשת שייכותה של התורה לכל אחד ואחת מעם ישראל, מהגדולים ועד הקטנים ביותר, כולם בשווה ממש. שמחה כזאת יכולה לתת לנו טעימה מייעודי הגאולה שיהיו לעתיד לבוא, כדברי הנביא, שבימות המשיח "לא ילמדו עוד איש את רעהו . . כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גודלם". כשתבוא הגאולה הגדולים והקטנים יהיו שווים נוכח הגילוי האלוקי שיתגלה באותה העת, והשמחה השווה בין ילדים למבוגרים בשמחת תורה היא דוגמה לכך. שמחו בשמחת התורה,
שמחו בשמחת הגאולה!
(ע"פ תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב א, עמ' 149)
דברי תורה לעילוי נשמת
יעיש אוחנה ז"ל בן אסתר ושלמה ע"ה
יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה
אויבי ישראל רצו לשבור את רוחנו ולהשבית את חגינו. דווקא משום כך, לא ניתן להם לגזול מאתנו את השמחה בתורה ובהיותנו יהודים. להיפך, השמחה הטהורה הזו מעניקה לנו את החוסן הנפשי והרוחני לעמוד מול כל מה שיבוא. לעולם לא נשכח את הנרצחים והנופלים, את החטופים והפצועים. ובשבילם, לא נפסיק לשמוח. את ההקפות עם ספרי התורה נקדיש לכל אותם גיבורים, לרפואתם של הפצועים, לשובם של החטופים ולניצחון עם ישראל. משמחת תורה נשאב תעצומות של כוח לקום, לשמוח בדברים הטובים ולהתגבר על הכול, בעזרת השם.
שמחה מעל כל היגיון>>
שמחת תורה כאשר ניכנס בשמחת תורה לבית הכנסת, נראה שהילדים תופסים מקום חשוב בחגיגות שמחת תורה. הם שותפים פעילים להקפות ולריקודים, מכינים במיוחד עבורם ממתקים ועזרים לריקוד, ואפילו זהו היום היחיד בשנה שהם עולים לתורה ממש כמו הגדולים.
הסיבה לשמחה הגדולה של הילדים היא שהשמחה בשמחת תורה אינה קשורה רק בלימוד התורה. אם השמחה הייתה מתבטאת דרך הלימוד, היה מקום לומר שיש הבדל בין גדולים לקטנים, בין אלו שמבינים את דברי התורה לבין אלו שפחות.בשמחת תורה אנו חוגגים דווקא באמצעות ריקוד עם התורה, ריקוד עם ספרי התורה כפי שהם מכוסים במעיל ומוכתרים בכתר תורה, שלא ניתן ללמוד בהם. בשמחה כזו מודגשת שייכותה של התורה לכל אחד ואחת מעם ישראל, מהגדולים ועד הקטנים ביותר, כולם שווים ממש.שמחת הילדים, היא שמחה שמעל ההיגיון, שמחה שקשורה בחיבור פנימי יותר, חיבור עמוק לתורה ולעם ישראל.השמחה הזאת, יכולה לתת לנו תקווה וטעימה מייעודי הגאולה, כפי שאמר הנביא: "לא ילמדו עוד איש את רעהו .. כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גודלם". כמו שהגדולים והקטנים שווים בשמחת התורה, כך בעתיד, גם נזכה לגאולה שלמה, שבה יתבטל כל הפער בין גדולים לקטנים, בין ימים של שמחה לימים של צער, וכולנו נהיה יחד בשמחה שלמה.
(ע"פ תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב א, עמ' 149)