1 דקות קריאה
פרשת מקץ

שמן? רק אלוקי

>> פרשת מקץ - 

חנוכה הנס המרכזי של חג החנוכה שבגללו אנו חוגגים שמונה ימים - הוא נס פך השמן. כשהגיעו היהודים להדליק את המנורה במקדש, הם ראו שהיוונים טימאו את כל השמנים במקדש, ומצאו רק פך אחד קטן שנותר טהור. אם מטרת היוונים הייתה שהיהודים לא ידליקו את המנורה, מדוע הם לא שפכו את השמן ורק טימאו אותו? מסתבר שהיוונים לא היו נגד הדלקת המנורה במקדש, גם להם זה היה נראה כמו תרבות יפה ומעניינת. לא הפריע להם שהיהודים ימשיכו לקיים מצוות וללמוד תורה, אך שיעשו זאת כתרבות ככל התרבויות, ולא מתוך אמונה שזוהי תורתו של הקדוש ברוך הוא, והמצוות הם רצונו. "להדליק מנורה? מצוין, אמרו היוונים, אך אין כזה דבר שמן 'טהור' או 'קדוש', הכל אותו דבר. לכן טימאו היוונים את השמן. ההתעקשות של היהודים להדליק רק בשמן טהור ונס פך השמן שהתרחש, מבטאים יותר מכל את ניצחון האמונה היהודית. כשיהודי לומד תורה או מקיים מצווה, הוא לא סתם עושה מעשה, אלא מתחבר ומקיים את רצונו של הקדוש ברוך הוא.(ע"פ לקוטי שיחות לו, עמ' 174)

דברי תורה

לעילוי נשמת 

יעיש אוחנה ז"ל

בן אסתר ושלמה ע"ה

יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה

תתחילו לחלום, ובגדול! 

>> פרשת מקץ

בפרשיות אלו אנו קוראים הרבה על חלומות. אם נשים לב, נראה שכל החלומות המסופרים בתורה, הובילו את בני ישראל לירידה לגלות מצרים. כאשר יוסף מספר על חלומותיו, מקנאים בו האחים ומחליטים למכור אותו. בעקבות חלומות שרי פרעה, יוצא יוסף מבית האסורים, ובגלל חלומותיו של פרעה, הופך יוסף לשליט מצרים, מה שמוביל בפרשה הבאה לירידת משפחתו למצרים, ובכך מתחילה גלות מצרים, הגלות הראשונה.מה הקשר בין חלומות לגלות? בחלום אדם יכול לחבר דברים הפוכים ומנוגדים שבמציאות אינם יכולים להתרחש, ואילו בחלום לא רק שיכולים להתרחש, אלא אפילו נראים כדבר טבעי.הגלות היא כמו חלום. מצד אחד אפשר לראות יהודי שאוהב ורוצה להתחבר לקדוש ברוך הוא, ובאותו הזמן יכול להיות שקוע באהבת עצמו ובהנאות העולם. אלו דברים שסותרים האחד את השני. מצב כזה יכול להתרחש בגלל שנמצאים בגלות.אך במציאות החיים 'בחלום' יש גם יתרון - אם במציאות כדי להתקדם יש ללכת שלב אחר שלב, הרי שבחלום אפשר לקפוץ, לדלג ולהשיג דברים במהירות. כך גם בגלות, אם נחלום בגדול ונקיים מצוות ומעשים טובים, למרות שבאותו הזמן אנו בדרגה רוחנית נמוכה, נוכל להגיע במהירות לדרגות גבוהות.

(ע"פ לקוטי שיחות א, עמ' 85)

דברי תורה לעילוי נשמת 

יעיש אוחנה ז"ל

בן אסתר ושלמה ע"ה

יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.