פגיעה חיובית>>
פרשת וישב
סיפור מכירתו של יוסף מעורר תמיהה גדולה: הלוא אחי יוסף היו צדיקים ומהם נבנה עם ישראל כולו, כיצד ייתכן שהגיעו לידי כך שזרקו את אחיהם לבור ומכרוהו לעבד?הזוהר מבאר, שכל העניין הזה נגרם למעשה על ידי הקב"ה על מנת שתתקיים גזירת בין הבתרים ובני ישראל יצטרכו לרדת לגלות במצרים.מדוע עשה הקדוש ברוך הוא שזה יגרם דווקא ע"י פעולה כה חמורה כמו מכירת יוסף לעבד? ממשיך הזוהר ומסביר: על ידי מכירת יוסף לעבד ניתן הכוח לעם ישראל להיגאל מעול השעבוד ולצאת ממצרים. כאשר אחיו של יוסף תפסוהו והשליכו אותו לבור, נעשה יוסף "עבד של אחיו". שליטה זו לא התבטלה גם כאשר מכרוהו האחים לישמעאלים וגם לאחר שיוסף הורד למצרים ומונה למשנה למלך.זאת אומרת, בעומק הדברים, בני ישראל היו שליטים על יוסף ובאמצעותו על כל מצרים. בזכות כך לא הייתה למצרים שליטה אמיתית וקבועה על בני ישראל, גם בשעה ששעבדו אותם והעבידו אותם בפרך, וכאשר הגיעה שעתם לצאת ממצרים - נגאלו ויצאו.מסיפור מכירת יוסף יש ללמוד, שגם כאשר יהודי מסב צער לחברו ופוגע בו, עדיין צריך להרגיש כלפי הפוגע רגש של אהבת ישראל. הוא אמנם יקבל עונש על מעשיו, אך הנפגע צריך לדעת, שבפגיעה שפגעו בו יש כוונה אלוקית חיובית, ולאמיתו של דבר, הפגיעה הזאת היא לטובתו. לכן אסור לו לכעוס על הזולת, ואף ההפך, עליו לנהוג כלפיו במידת האהבה, ודווקא התנהגות זו תבטל בסופו של דבר את הנזק. (ע"פ לקוטי שיחות כ, עמ' 187) דברי תורה לעילוי נשמת>>יעיש אוחנה ז"ל בן אסתר ושלמה ע"היוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה
(ע"פ לקוטי שיחות טו, עמ' 272)
דברי תורה לעילוי נשמת>>
יעיש אוחנה ז"ל בן אסתר ושלמה ע"ה
יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה
פגיעה חיובית>>
פרשת וישב
סיפור מכירתו של יוסף מעורר תמיהה גדולה: הלוא אחי יוסף היו צדיקים ומהם נבנה עם ישראל כולו, כיצד ייתכן שהגיעו לידי כך שזרקו את אחיהם לבור ומכרוהו לעבד?הזוהר מבאר, שכל העניין הזה נגרם למעשה על ידי הקב"ה על מנת שתתקיים גזירת בין הבתרים ובני ישראל יצטרכו לרדת לגלות במצרים.מדוע עשה הקדוש ברוך הוא שזה יגרם דווקא ע"י פעולה כה חמורה כמו מכירת יוסף לעבד? ממשיך הזוהר ומסביר: על ידי מכירת יוסף לעבד ניתן הכוח לעם ישראל להיגאל מעול השעבוד ולצאת ממצרים. כאשר אחיו של יוסף תפסוהו והשליכו אותו לבור, נעשה יוסף "עבד של אחיו". שליטה זו לא התבטלה גם כאשר מכרוהו האחים לישמעאלים וגם לאחר שיוסף הורד למצרים ומונה למשנה למלך.זאת אומרת, בעומק הדברים, בני ישראל היו שליטים על יוסף ובאמצעותו על כל מצרים. בזכות כך לא הייתה למצרים שליטה אמיתית וקבועה על בני ישראל, גם בשעה ששעבדו אותם והעבידו אותם בפרך, וכאשר הגיעה שעתם לצאת ממצרים - נגאלו ויצאו.מסיפור מכירת יוסף יש ללמוד, שגם כאשר יהודי מסב צער לחברו ופוגע בו, עדיין צריך להרגיש כלפי הפוגע רגש של אהבת ישראל. הוא אמנם יקבל עונש על מעשיו, אך הנפגע צריך לדעת, שבפגיעה שפגעו בו יש כוונה אלוקית חיובית, ולאמיתו של דבר, הפגיעה הזאת היא לטובתו. לכן אסור לו לכעוס על הזולת, ואף ההפך, עליו לנהוג כלפיו במידת האהבה, ודווקא התנהגות זו תבטל בסופו של דבר את הנזק.
(ע"פ לקוטי שיחות כ, עמ' 187)
דברי תורה לעילוי נשמת>>
יעיש אוחנה ז"ל בן אסתר ושלמה ע"ה
יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה
וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר, וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה.