קנאה חיובית >>
פרשת ויצא>>
קנאה היא מידה הרסנית ומגונה. בדרך כלל קנאה של אדם בחברו נובעת מקטנוניות ומחשיבה מוטעית שההצלחה של השני מקטינה את ההצלחה שלי. אך ישנה גם קנאה חיובית.בפרשת השבוע מספרת התורה על לאה ורחל האימהות. בזמן שלאה זכתה ללדת שבעה ילדים, רחל נותרה עקרה. בעקבות כך מתארת התורה "ותקנא רחל באחותה".רש"י מסביר שרחל לא קנאה בילדיה של לאה, שבלידתם היא שמחה עמה מכל הלב, אלא רחל קנאה בצדקותה ובמעשיה הטובים של לאה, שבעקבותם זכתה לילדים. קנאה במעשים הטובים של הזולת היא קנאה חיובית הגורמת לנו לנסות להידמות לזולת, ובכך גם לשפר את מעשינו לטובה.זהו מה שאמרו חכמינו ז"ל: "קנאת סופרים, תרבה חכמה". קנאה במעשים טובים של הזולת גורמת להרבות במעשים טובים.
דברי תורה לעילוי נשמת>>
יעיש אוחנה ז"ל בן אסתר ושלמה ע"ה
יוסף אסדו ז"ל בן מסעודה וחנניה ע"ה
פרשת ויצא>>
מלאכים בהקיץ >>
יעקב אבינו פוגש מלאכים פעמיים במהלך מסעו לחרן. בפעם הראשונה כשעצר לישון טרם יציאתו מארץ ישראל, אז רואה יעקב בחלומו מלאכים עולים ויורדים בסולם המגיע לשמים. בפעם השנייה, כאשר שב לישראל יחד עם משפחתו ומלאכי האלוקים פוגשים בו.בין המקרים אנו יכולים לשים לב להבדל משמעותי: בפעם הראשונה ראה יעקב את המלאכים בחלום, ואילו בפעם השניה הגיעו אליו המלאכים בהקיץ.הרבי מליובאוויטש מעניק הסבר להבדל: כאשר יעקב יצא מישראל הוא היה יחידי ודאג לעצמו, לכן הסיוע והעזרה שקיבל מלמעלה היו מועטים ורק בחלום. לעומת זאת, בחזרתו לארץ ישראל, אחרי שכבר הקים משפחה, המהווה את עתידו של עם ישראל ודאג גם לאחרים, זכה יעקב שמלאכים בהקיץ מגיעים ומציעים לו עזרה בכל מה שצריך.מסר זה יכול ללוות כל אחד מאיתנו, כאשר נדאג לאחרים ונשתף את היהדות שלנו עם יהודים נוספים, נזכה לסיוע ועזרה מלמעלה בצורה גלויה ונראית לעין.